Wanneer je een eigen aannemersbedrijf hebt, heb je net als in elke andere branche te maken met klanten management. Je hebt concurrentie van andere bouwbedrijven, je wil niet te laag zakken in je prijs maar je wil wel je huidige klanten behouden en ook nieuwe klanten werven. Daarnaast wil je je eigenlijk vooral focussen op het bouwen zelf en niet te veel tijd besteden aan de administratieve kant om je klanten binnen te halen. Voor al deze kwesties is gelukkig een software ontworpen, een zogenaamde CRM zoals Lime technologies aanbiedt. CRM is er om bouwbedrijven te steunen. Zo kunnen ze bouwen aan hun bedrijf én op de bouwplaats.

Wat is CRM precies en wat heeft een bouwbedrijf er aan?

CRM in de bouw staat voor Client Relationship Management. Dit is een softwaresysteem dat de basis in de cloud vindt. Alle belangrijke gegevens over relaties en communicatie, maar ook lead- en opportunity gegevens worden overzichtelijk verzameld. Zo heeft de gebruiker alles binnen handbereik.

Het runnen van een bouwbedrijf draait allemaal om relaties. Kent een klant jouw bedrijf goed en heeft een klant vertrouwen in jouw bedrijf, dan is de kans een stuk groter dat ze een duur spraakmakend project met je aan willen gaan. Deze basis van vertrouwen vindt vervolgens weer zijn oorsprong in de kwaliteit van de communicatie met de klant, die bepaalt of het vertrouwen versterkt of juist verzwakt wordt.

Om deze communicatie zo optimaal mogelijk te laten verlopen, moet je als klantgerichte medewerker van een bouwbedrijf een volledig beeld hebben van jouw relatie met de klant. En aangezien je als aannemer vaak meerdere klantrelaties hebt, is het fijn als een CRM-systeem deze informatie allemaal voor je bijhoudt.

Met een CRM dat speciaal voor de bouwsector geschreven is, kun je allerlei informatie in een oogopslag bekijken en managen. Wie is de klant en voor wie werkt hij? Welke projecten zijn er in het verleden met de klant gedaan? Welke projecten lijken op het project dat je probeert binnen te halen? Hoe succesvol zijn pogingen geweest om een klant binnen te halen? Hoeveel communicatie heeft er met de klant plaats gevonden?

Dit soort informatie is cruciaal voor het binnenhalen en vasthouden van je klantenregister.

Waarom bouwgerichte CRM belangrijk is

Bouwbedrijven gaan een deal aan doordat ze hun ervaring verkopen. Hiermee halen ze projecten binnen. Dit proces verloopt meestal in drie fases, waarin leads of geruchten worden omgezet in kansen. Uit kansen komen voorstellen of offertes voort, en uiteindelijk gebruikt een aannemersbedrijf die projectgegevens om meer projecten binnen te kunnen halen.

Dit klinkt vrij recht toe recht aan, maar hier komt een heleboel informatie bij kijken, die lastiger bij te houden is naarmate je klantenregister groeit. Daarom hebben bouwbedrijven een CRM nodig die speciaal is ontworpen om tegemoet te komen aan deze behoeften.

U ook genieten van:

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *